Det er dyrt at være sparsommelig
Peugeot 208 har smidt mindst 100 kilo i forhold til sin småkvabsede forgænger 207, og det klæder den gevaldigt. Her i overspare-udgaven 1,4 e-HDi ESG, der går 29,4 kilometer pr. liter diesel.
Peugeot 208 har smidt mindst 100 kilo i forhold til sin småkvabsede forgænger 207, og det klæder den gevaldigt. Her i overspare-udgaven 1,4 e-HDi ESG, der går 29,4 kilometer pr. liter diesel.
ESG-gearet er et must, hvis der - på papiret - skal køres ekstra langt på literen. Gearet koster 15.000 kr., men sikrer 3,1 kilometer længere på literen end den med 5-trins manuel gearkasse. Til gængæld skærer ESG-gearet næsten lige så mange sekunder af accelerationen fra 0 til 100 km/t.
Peugeot 208 har smidt mindst 100 kilo i forhold til sin småkvabsede forgænger 207, og det klæder den gevaldigt. Her i overspare-udgaven 1,4 e-HDi ESG, der går 29,4 kilometer pr. liter diesel.
Peugeot 208 har smidt mindst 100 kilo i forhold til sin småkvabsede forgænger 207, og det klæder den gevaldigt. Her i overspare-udgaven 1,4 e-HDi ESG, der går 29,4 kilometer pr. liter diesel.
Sjældent en franskmand uden et filøjerligt særpræg, og heller ikke i tilfældet Peugeot 208, hvor man har placeret speedometer og omdrejningstæller over det lille gocart-rat. Men det er vellykket og fungerer fint.
Klare tal og symboler i instrumenthuset.

Det er dyrt at være sparsommelig

Peugeot 208 er der masser af grunde til at begejstres over.


Den mest nøjsomme Peugeot 208 har fem døre, Active-udstyr og PSA-koncernens ESG-gearkasse. Prisen er knap 200.000 kr.

Der er masser af grunde til at begejstres over Peugeot 208. Den er frisk og fræk at se på, sikker i crashtest, inspirerende at køre i, spændende indrettet omkring føreren, og så har man en bred palette af motor- og udstyrsvarianter. Et udbud, der udvides yderligere i 2013, når GTI og R5 støder til.

Bilen.dk's brugtbilmarked:
Søg brugt Renault Clio
Søg brugt VW Polo
Søg brugt Alfa Romeo MiTo
Søg brugt Peugot 208

Dagens testbil er der ikke meget GTI over. Den er nemlig sat i verden med fokus på km/l og ikke km/t. Oversparegrisen, 208 1,4 e-HDi, er 5-dørs - fås ikke med tre døre - og for at få de bedste forbrugstal frem i det laboratorium, hvor alle bilers gennemsnitsforbrug fastsættes, er det nødvendigt med PSA-koncernens (Citroën-Peugeot) manuelle gearkasse med elektrisk skiftefunktion. Med den engelske (!) forkortelse ESG - Electric Shift Gearbox. Laboratorieværdierne lyder således på 29,4 km/l, 3,1 kilometer længere pr. liter diesel end samme bil med ganske almindelig 5-trins manuel gearkasse.

Læs også: Benzin dræber dieselmotoren

Det 5-trins ESG-gears funktionalitet er i orden. Man skal blot vide, at ESG er en manuel gearkasse med en elektrisk skifterobot, og at robotten bruger lidt tid på at koble ud, skifte gear, og koble til igen. Med lidt øvelse går skiftene gelinde, føreren kan også skifte selv ved at vippe gearstangen frem og tilbage, eller han kan skifte med knapper bag på rattet. En indøvet speederdosering i forbindelse med skiftene giver et fornuftigt flow.

Om man lever fint med gearkassen, og om man mener, at de 15.000 kr., som det koster at føje ESG til modelbetegnelsen, er det hele værd, er op til den potentielle køber. Blot må man ikke forvente en karakteristik a la dobbeltkoblingsgearkasse, hvor skiftene sker blidt og lynhurtigt. Som før skrevet i forbindelse med test, hvor den elektriske gearkasse indgår: Prøv bilen grundigt, i tæt bytrafik, på landevej, på motorvej - hvor som helst. Og træf så beslutningen.

Læs også: Den sjove 208'er

Motoren yder 68 hestekræfter, turboen sørger for et maksimalt drejningsmoment på 160 Nm ved 1.750 o/min. Fint og passende til pendleren. 0-100 km/t varer i sagens natur en rum tid - 16,2 sekunder - så enhver plan om en hurtig overhaling skal lige overvejes en ekstra gang. Ved 165 km/t på den tyske motorvej er der udsolgt.

Men længst muligt på literen er hovedformålet, og man kan glæde sig over en harmonisk motor, der ikke giver meget lyd eller mange vibrationer fra sig. I såvel denne 1,4 e-HDi som i den større 1,6 e-HDi med manuel gearkasse, som jeg testede tidligere i år, fungerer stop-start automatikken formidabelt. Med foden på bremsen, på vej frem mod det røde lys, går motoren ud allerede ved ca. 20 km/t, og den starter blidt og kvikt igen, når den bliver bedt om det. Det gør ingen bedre i øjeblikket.

Læs også: Hyundai i20 er godt klædt på

208eren er i gennemsnit 100 kilo lettere end forgænger 207, de ydre mål er mindre, og det er nam-nam for dynamikken. 208, også med en relativt svag dieselmotor, er en fornøjelse at køre, følingen med vejen gennem det gocart-lille rat er generelt fin, og der er ingen tvivl om, at undervogn og styretøj vil kunne tumle GTI-emblemer og en 200 hestes turbobenzinmotor.

For føreren er det nævnte lille rat og placeringen af speedometer og omdrejningstæller over rattet noget, man skal vænne sig til. Men det fungerer og er en af de ting, der gør mig i godt humør i en 208er. Ud over det designmæssige gimmick er øjnenes vandring fra vejen til tjek af hastighed en smule kortere end ved "normal" indretning af en førerplads.

Venstre forhjuls skærmkasse stjæler lidt plads fra lange chaufførers venstre fod, på bagsædet er der lidt mindre plads end i de fleste, direkte konkurrenter, og så er C-stolpen af en størrelse, hvor man skal kigge ekstra godt efter gemte cyklister.

Tilmeld dig BILEN.dk's ugentlige Nyhedsbrev

Mellemste udstyrsniveau, Active, hører til denne oversparegris, og her får man ud over indgangsmodellen Access bl.a. lakerede sidespejle og dørhåndtag, aircondition, fartpilot, varme i forsæderne, elspejle med varme, bluetooth, berøringsskærm og et udmærket lydanlæg.

Til sidst skylder man at vende tilbage til overskriften. For er 193.670 kr. en stærk pris, konkurrencedygtig i samme grad som Peugeot tidligere var kendt for? Mit svar hælder til et nej.

Godt nok er bilen ny, konstruktionen lækker, sikkerheden høj og mængden af standardudstyr fornem. Men 208 1,4 e-HDi ESG koster det samme som den dyre VW Polo med manuelt gear (29,4 km/l). Kia Rio med 3-cylindret dieselmotor (31,3 km/l) koster ligesom en 4-cylindret Hyundai i20 (27,8 km/l) under 160.000 kr., Ford Fiesta Econetic (30,3 km/l) koster i øjeblikket ca. 165.000 kr., og en bomstærk Opel Corsa 1,3 CDTi Ecoflex fås til knap 180.000 kr.

Læs også: Clio vinder Det Gyldne Rat

Så alt i alt er jagten på langt på literen givet dyrt ud. Skal det være en Peugeot 208 - og det er der som nævnt mange gode grunde til - ville jeg vælge 1,6 e-HDi Active med 92 hestekræfter og manuel gearkasse. Den koster 5.000 kr. mere end testbilen og går 26,3 km/l.

FLERE NYHEDER - besøg os på Facebook



Peugeot 208 1,4 e-HDi ESG Active 5-dørs


Seneste Annoncer



    Sælg din bil

    Bilen sættes til salg på 20 markedspladser hos førende danske medier med ét klik.

    Din annonce bliver synlig for mere end 550.000 bilkøbere i hele Danmark.

    Opret en gratis annonce.

    Se hvor din bil sættes til salg og læs mere om partnernetværket her

    OPRET GRATIS ANNONCE NU
    Klik her